Bicicletele electrice, cunoscute si sub numele de e-bike sau booster bike, reprezinta unul din cele mai bune metode de transport in oras. Desi sunt asemanatoare cu bicicletele obisnuite, acestea aduc in plus un motor electric de mici dimensiuni si accesorii specifice, toate integrate, in general, in cadrul bicicletei sau in afara acestuia. Scopul motorului electric este sa propulseze bicicleta in locul pedalatului, cu un consum cat mai mic de energie. De altfel, se pot combina pedalatul cu folosirea motorului electric.
Cele mai multe biciclete electrice folosesc baterii reincarcabile, incorporate in cadru care pot atinge viteze de pana la 30 km/h sau mai mult.
De ce este important sa alegem o bicicleta electrica?
Lipsa arderii combustibilului fosil si lipsa zgomotului in momentul propulsarii, fac aceste biciclete sa fie potrivite pentru mediul inconjurator si pentru oameni. Cu cat un mediu este mai poluat, cu atat necesitatea unei biciclete electrice este mai mare pentru transport. E-bike-urile sunt varianta cea mai potrivita pentru aglomeratia din transportul in comun (focare de infectie de sezon) si pentru ambuteiajele din marile orase.
Datorita pistelor pentru biciclete din ce in ce mai raspandite si a evenimentelor dedicate, timpul pe care il petrecem pe drum spre locul de munca este din ce in ce mai mic. Desi bicicleta electrica este propulsata de un motor electric, faptul ca putem pedala aduce un plus sanatatii noastre. Arderea caloriilor si punerea in miscare a muschilor picioarelor este un alt beneficiu pentru sanatatea noastra.
Conceptul de biciclete electrice a aparut inca din secolul al XIX-lea, odata cu patentarea a numeroase inventii. Cel mai vechi brevet este datat in 31 Decembrie 1895, apartinand lui Ogden Bolton Jr. (S.U.A.) pentru o bicicleta propulsata cu ajutorul bateriilor. Un alt brevet important care a dat nastere e-bike-urilor moderne de la inceputul anilor 1990, ii apartine lui Hosea W. Libbey (Boston – S.U.A.), patentat in anul 1897 pentru o bicicleta cu motor electric dublu.
Alte brevete importante care au contribuit la dezvoltarea bicicletelor electrice in Statele Unite ale Americii: bicicleta cu roti laterale, care includea o centura de siguranta pentru conducator, patentata in 1898 de Mathew J. Steffens; bicicleta cu axul zimtat, folosind trepte de viteze, patentat de John Schnepf in 1899; ulterior brevetul lui John Schnepf s-a dezvoltat in 1969, cu ajutorul lui G.A. Wood Jr., care a patentat bicicleta in 4 viteze.
Punctul de start al evolutiei bicicletelor electrice moderne a avut loc la inceputul anilor 1990., Dezvoltarea primului model de bicicleta patentat de catre firma japoneza Takada Yutky in 1997 dar si modelul firmei Vector Services Limited (S.U.A.), din 1992, au pus bazele bicicletelor electrice moderne.
E-bike-urile pot fi clasate in mai multe categorii:
-
„pedelecs” sau biciclete care necesita asistenta pedalarii la pornire („S-pedelecs”) – detin un senzor care recunoaste momentul in care incepe pedalatul si pot atinge viteze cuprinse intre 25-45km/h cu un motor de maxim 250 watts (posibil scurte reprize de viteza pentru depasire sau altele)
-
biciclete care sunt activate manual printr-o maneta (asemanatoare scooterelor sau motocicletelor)
-
biciclete electrice care necesita pornirea printr-un dispozitiv si asistenta a pedalatului
-
biciclete electrice care necesita doar pornirea motorului.
In functie de model si de putere, tipul de motor pentru aceste biciclete electrice poate fi de doua feluri: motor electric periat si motor electric fara perii. Motorul poate fi pozitionat fie direct pe roata, fie pe cadru. Cel mai folosit motor pentru e-bike-uri este cel „mid-drive” sau motorul pozitionat pe butuc in loc de roata. Cu ajutorul unei curele, puterea din motor este transmisa prin pinionii de lant direct spre pedale, in loc de roata.
Bateriile folosite de motoarele pentru aceste biciclete electrice sunt reincarcabile si variaza in functie de: tipul de motor, capacitatea totala de incarcare, greutate, voltaj, numarul maxim de incarcari pana la deteriorare si rezistenta la supraincarcare. De altfel, ciclul de incarcare si descarcare lent mareste durata de viata a bateriilor. Aceste baterii pot fi din:
-
Plumb-Acid
-
Nichel – Cadmiu (NiCd)
-
Nichel – Metal hibrid (MiM)
-
Litiu-Ion Litiu-Polymer (LiI)
In prezent, printre cele mai bune branduri de e-bike-uri din Romania se numara: Merida Bikes International, Sunn si Cross Elegra E-Bike. Acestea pot atinge viteze de 25-45km/h si au autonomie a bateriei variabila intre 50-80 km. In functie de dificultatea traseului si preferinte, exista versiuni destinate cross-ului, pe trasee de munte, sau versiuni destinate orasului.