Gramatica limbii romane este sistemul de sunet, structura si sens al limbajului. Toate limbile au gramatica si fiecare limba are propria gramatica. Oamenii care vorbesc aceeasi limba sunt capabili sa comunice, deoarece cunosc intuitiv sistemul gramatical al acelei limbi – adica setul de reguli care il formeaza.
Cu toate acestea, desi elevii pot vorbi eficient, ei au nevoie de indrumari pentru a vorbi si scrie cat mai corect. Gramatica limbii romane pentru gimnaziu are rolul sau in sfera de cunoastere a conceptelor gramaticale din limba orala si limba scrisa.
Studierea domeniului de gramatica pentru gimnaziu incepe cu ceea ce elevii stiu deja despre gramatica si ii ajuta sa foloseasca aceste cunostinte in timp ce scriu, totodata invatand lucruri noi.
Prin conectarea cunostintelor lor de limbaj oral la limbajul scris, profesorii pot demistifica terminologia gramaticala abstracta, astfel incat elevii sa poata scrie – si sa citeasca – cu competenta si incredere mai mari.
Participand la activitati de combinare a propozitiilor orale si scrise, elevii inteleg mai bine modurile in care structura propozitiei, utilizarea si punctuatia afecteaza sensul.
Atunci cand sunt prezentate ca o strategie de revizuire, activitatile de combinare a propozitiilor ii ajuta pe elevi sa identifice propozitii scurte si concise in propria lor scriere, ajutandu-i sa-si combine ideile in moduri mai fluide si sofisticate. Pe masura ce elevii genereaza propozitii mai complexe, ei descopera modul in care aranjarea frazelor si a clauzelor, de exemplu, afecteaza sensul si impactul acestuia asupra cititorilor lor.
Cum ii pot ajuta profesorii pe elevi sa invete mai bine gramatica limbii romane?
Instructiunea gramaticala este integrata in mod natural in timpul fazelor de revizuire, editare si corectura a procesului de scriere. Profesorii pot ajuta elevii sa editeze de la voce pasiva la voce activa prezentand o minilectie. In grupurile de editare, studentii pot face schimb de lucrari si pot cauta greselile unul altuia.
Profesorii ii pot ajuta pe elevi sa devina corectori mai buni prin intermediul grupurilor de editare. Pe baza abilitatilor de scriere ale elevilor lor, profesorii pot atribui diferite sarcini de corectura unor persoane specifice din fiecare grup.
Pe masura ce profesorii integreaza instructiunile gramaticale cu instructiunile de scriere, acestia ar trebui sa foloseasca termenii gramaticali care au sens pentru elevi. Prin incorporarea termenilor gramaticali in mod natural in procesele de revizuire, editare si corectura, profesorii ii ajuta pe elevi sa inteleaga si sa aplice gramatica in mod intentionat propriei lor scrieri. Strategii precum conferinte de scriere, scriere in parteneriat, minilectii de gramatica si grupuri de raspuns de la egal la egal sunt metode valoroase pentru integrarea gramaticii in instructiunile de scriere.