Cum au ajuns transportatorii români de marfă lideri în Europa

România a aniversat anul acesta 32 de ani de la Revoluţia anticomunistă din 1989, care a marcat începutul capitalismului şi respectiv iniţiativelor private în domeniul afacerilor de tot felul. Suntem deci o democraţie tânără, fără prea multă experienţă relevantă în mediul de business european. Tocmai de aceea, este cu atât mai importantă poziţionarea transportatorilor români rutieri de marfă în fruntea topului la nivel de Uniune Europeană şi ne face să ne gândim cum au reuşit această performanţă incredibilă.

Trebuie să spunem că lucrurile au început să se schimbe radical abia după anul 2007, când apartenenţa la Uniunea Europeană a deschis porţile transportatorilor români spre o piaţă unică extinsă, diversificată şi mult mai ofertantă. Multe companii de transport marfă româneşti s-au orientat rapid spre organizarea expediţiilor rutiere în ţările membre UE şi au devenit foarte competitive, astfel că în 10 ani după aderare putem spune că România a devenit liderul transportatorilor europeni de marfă pe cale rutieră. Vedem astăzi mii de tiruri româneşti tranzitând toate ţările europene, de la Est la Vest şi de la Sud la Nord, plăcuţele de înmatriculare cu RO sunt majoritare clar în acest vast domeniu.

Cum au reuşit transportatorii români această performanţă?

Vom încerca să identificăm în continuare câteva dintre facilităţile oferite de companiile româneşti de transport mărfuri.

+ În primul rând prin spiritul de sacrificiu al şoferilor români. Nu sunt mulţi europeni dispuşi să îşi lase familiile pentru 3, 6 sau 12 luni şi să plece cu camionul în cursă. Viaţa mereu pe drumuri poate părea interesantă şi atractivă atunci când eşti tânăr şi vrei să cutreieri lumea, însă după câţiva ani ajungi să îţi doreşti o relaţie, o familie, copii şi atunci constaţi că aceste lucruri sunt foarte dificil de obţinut şi menţinut când nu eşti acasă să le trăieşti.

Această disponibilitate de a fi plecaţi cu lunile asigură continuitate serviciilor de transport şi o mult mai bună promptitudine, astfel că sunt preferate companiile româneşti de transport rutier marfă.

+ Costurile mai mici ale transportatorilor români comparativ cu ceilalţi europeni. Firmele româneşti de transport marfă au putut deveni competitive pe piaţa europeană deoarece operează cu costuri mai mici comparativ cu alte firme similare din Italia, Anglia, Spania, Franţa, Germania sau Belgia. 

În primul rând, cel mai mare impact asupra costului de operare îl are salariul şoferilor: dacă românii sunt dispuşi să plece în cursă pentru 1.000 euro / lună + diurnă, şoferii italieni, britanici sau francezi sunt remuneraţi pornind de la minim 2.000 euro / lună.

În al doilea rând, taxele şi impozitele percepute în România sunt mult mai mici decât taxele aplicate companiilor din alte state europene. Diferenţa se reflectă direct în marja de profit a firmei şi în costul de operare pe km.

În al treilea rând, costurile de mentenanţă a camioanelor, asigurare RCA/CASCO şi verificare ITP sunt mult mai reduse în România faţă de restul statelor europene. Existenţa acestui număr mare de transportatori şi camioane în România a dus la apariţia a multiple centre de piese camioane şi service-uri de reparaţii, inclusiv a unităţilor ce furnizează piese de schimb pentru camioane din dezmembrări la preţuri reduse.

Această diferenţă semnificativă de cheltuieli are un impact major asupra costurilor ofertate de transport, astfel încât transportatorii româneşti pot opera cursele la preţuri mult mai mici faţă de ceilalţi europeni.

+ Camioanele moderne şi bine întreţinute. În România, antreprenorii din domeniul transporturilor pun un mare accent pe calitatea flotei auto. În fiecare an se achiziţionează sute de camioane noi şi aproape noi (puţin rulate). Majoritatea şoferilor români sunt recunoscuţi pentru grija „paternă” pe care o poartă camioanelor lor.

Această prezenţă în piaţă cu camioane noi şi bine întreţinute este o carte de vizită apreciată de clientul final deoarece asigură în primul rând respectarea timpilor de livrare deoarece defecţiunile sunt mult mai rare.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *